IV. Language today and in the past in Poradnik Językowy

IV. Language today and in the past in <em>Poradnik Językowy</em>

What follows directly from the previous comments is that the issues related to proper language use as well as language standard and culture have been discussed intensively in Poradnik Językowy throughout its entire publishing cycle. It is therefore the most important thematic group of the publications presented in this journal. However, as regards the linguistic topics it has handled, Poradnik Językowy is a complete journal, as the papers and other contents published there concern all levels of the Polish language system structure (phonetics and phonology, inflection, syntax, word formation, lexis, phraseology), both as regards the contemporary language and from the diachronic perspective. Besides intralinguistic analyses, approaches dealing with external considerations of the development of the Polish language from the viewpoint of the history of language, sociolinguistics and pragmalinguistics, papers on the standard Polish language and its dialects, studies on applied linguistics, and theoretical dissertations are also published on a large scale. This topic has recurred with a varying frequency in the five periods identified in the history of Poradnik Językowy: I. 1901–1931; II. 1932–1939; III. 1948–1976; IV. 1977–2008; V. after 2008.

Word formation, in particular with respect to contemporary Polish (periods I–V), is obviously the second most extensively discussed thematic area. Beginning with texts written by R. Zawiliński, e.g. “Znaczenie słowotwórstwa w języku” (“The significance of word formation in language”) (1903), “Słowotwórstwo Z. Krasińskiego” (“Word formation by Z. Krasiński”) (1912), to papers written by W. Doroszewski, e.g. “Przymiotniki złożone w języku polskim i ich pisownia” (“Compound adjectives in Polish and their spelling”) (1935/36), “Kryteria słowotwórcze w etymologii” (“Word formation criteria in etymology”) (1953), “Słowotwórstwo a geografia lingwistyczna” (“Word formation and linguistic geography”) (1954), “Budowa słowotwórcza wyrazów a integracyjna praca mózgu” (“Morphology of words and integrative work of the brain”) (1970), and publications cultivating his method of logical and syntactic analysis of morphology of words, e.g. H. Kurkowska, “Uwagi o żywotnych typach słowotwórczych przymiotników” (“Comments on vital adjective formation types”) (1950); R. Grzegorczykowa, “O logiczno-syntaktycznej strukturze czasowników denominalnych” (“On the logical and syntactic structure of denominal verbs”) (1963). Poradnik Językowy has also presented papers on word formation from the structuralist and synchronic, as well as structuralist and diachronic viewpoints, e.g. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, “Z zagadnień słowotwórstwa synchronicznego” (“On synchronic word formation”) (1959); J. Puzynina, “Jak pracować nad słowotwórstwem historycznym języka polskiego” (“The method of working on the historical word formation in Polish”) (1975), “Transpozycja, mutacja, modyfikacja” (“Transposition, mutation, modification”) (1978); K. Kleszczowa, “Staropolskie rzeczowniki derywowane. Cele i zasady opisu” (“Old Polish derived nouns. Description objectives and principles”) (1994); K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, “Słowotwórstwo historyczne w podręcznikach akademickich” (“Historical word formation in academic textbooks”) (1994), word formation nests, e.g. A. Nagórko, “O słowniku gniazd słowotwórczych współczesnej polszczyzyny” (“On a dictionary of word formation nests in the contemporary Polish language”) (1985); H. Jadacka, “O przydatności opisu gniazdowego w badaniach polisemii i homonimii” (“On the usefulness of the nest description in research on polysemy and homonymy”) (1987), and finally, word formation in cognitive terms, e.g. K. Waszakowa, “Zjawiska słowotwórcze w użyciu językowym (na przykładzie compositów z segmentami bio- i eko- w języku polskim)” (“Morphological phenomena in language use (on the example of composites with segments bio- and eko- in Polish”) (2015). Poradnik Językowy presents therefore the entire scientific evolution of Polish word formation, with particular emphasis on the so-called Warsaw School.The greatest number of papers within this area were published in 1948–1976 and in 1977–2008.

Poradnik Językowy has dealt also with three other thematic areas with a similar intensity: the contemporary and old Polish vocabulary (native and borrowed), the history of language and descriptions of the language used by writers, and Polish language teaching problems. The greatest focus on the first of the afore mentioned areas could be seen in periods III, IV and V in the history of the journal – cf. e.g. D. Buttler, “Słownictwo środowiskowo-emocjonalne we współczesnej polszczyźnie” (“Environmentally and emotionally marked vocabulary in the contemporary Polish language”) (1959), “Polska homonimia w liczbach” (“Polish homonymy in numbers”) (1970), “Zmienność znaczeń wyrazów w polszczyźnie przełomu XIX i XX w.” (“Changes in meanings of words in the Polish language of the turn of the 20th c.”) (1984); W. Cienkowski, “Ogólne założenia metodologiczne badania zapożyczeń leksykalnych” (“General methodological assumptions of the research on lexical borrowings”) (1964); J. Damborský, “Wyrazy obce w języku polskim (próba klasyfikacji)” (“Foreign words in Polish (an attempt at their classification)”) (1974); W. Doroszewski, “O definiowaniu znaczeń wyrazów” (“On defining meanings of words”) (1968); S. Dubisz, “Wpływy łaciny na język polski” (“Latin influences on the Polish language”) (2007), “Rozwój słownictwa w dziejach języka polskiego – zarys problematyki” (“Development of vocabulary in the history of the Polish language – an outline of relevant issues”) (2015); S. Gajda, “Zawartość treściowa terminu a nauka o terminach” (“The content of a term and studies on terms”) (1982); H. Karaś, “Rusycyzmy słownikowe w polszczyźnie ogólnej – historia i współczesność” (“Lexical Russicisms in standard Polish – the past and present”) (2007); K. Kłosińska, “O nazwach polskich współczesnych ugrupowań politycznych” (“On the names of the contemporary Polish political groups”) (2008); J. Kowalikowa, “O wulgaryzmach w świadomości językowej młodzieży” (“On vulgar language in the linguistic awareness of youth”) (2008); H. Kurkowska, “O zmianach znaczeń wyrazów” (“On changes in meanings of words”) (1949); A. Markowski, “Miejsce słownictwa wspólnego wśród odmian leksykalnych polszczyzny” (“The position of common vocabulary among Polish lexical varieties”) (1987); J. Młodyński, “Klasyfikacja skrótowców polskich” (“Classification of Polish acronyms”) (1975); J. Porayski-Pomsta, “Rozwój zasobu słownikowego dzieci w wieku przedszkolnym. Przegląd stanowisk” (“Development of preschoolers’ lexical resources. Overview of standpoints”) (2011); M.Szymczak, “Uwagi słowotwórczo-semantyczne o polskim współczesnym słownictwie technicznym” (“Comments as regards word formation and semantics in the contemporary Polish technical vocabulary”) (1961), “Rola i miejsce terminologii w języku ogólnonarodowym” (“The role and position of terminology in the national language”) (1979); K. Waszakowa, “Dynamika zmian w zasobie leksykalnym najnowszej polszczyzny” (“Dynamics of changes in the lexical resource of the most contemporary Polish language”) (1995).

Topics related to the history of language cover a wide range of issues, and were discussed in Poradnik Językowy most extensively in the periods 1948–1976 and 1977–2008. There are several reasons for that. Until the 1960s, Polish linguistics had been dominated by the diachronic paradigm originating from the theory developed by Neogrammarians*, which explains why these issues had to be given a due account in every linguistic journal, even one which was clearly focused on contemporary linguistic issues. This was also the time when the final findings on the origin of the Polish literary language were made, which had a significant impact on the topics discussed in the publication – cf. e.g. J. Baudouin de Courtenay, “Początek języka polskiego” (“The beginnings of the Polish language”) (1926); T. Milewski, “Kilka uwag o powstaniu polskiego języka literackiego” (“A few comments on the origin of the literary Polish language”) (1952); M. Karaś, “Historia języka polskiego w ujęciu Z. Klemensiewicza” (“The history of the Polish language as presented by Z. Klemensiewicz”) (1970); H. Koneczna, “O budowie zdania Imć pana Paskowego słów kilkoro” (“A few words on the syntactic structure of the ‘Imć pana Paskowego’ sentence”) (1956); H. Rybicka, “Z zagadnień szyku wyrazów w języku staropolskim” (“On word order in Old Polish”) (1958); S. Szlifersztejn, “Historia języka a gramatyka historyczna w studiach polonistycznych” (“The history of language and historical grammar in studies on the Polish language”) (1964); T. Brajerski, “W sprawie polskiego ‘imiesłowu biernego przysłówkowego’” (“On the Polish ‘passive participle’”) (1975); W.R. Rzepka, “Morfologizacja i demorfologizacja rodzaju w historii paradygmatu liczby mnogiej rzeczowników polskich” (“Morphologisation and demorphologisation of the grammatical gender in the history of the paradigm of plural forms of Polish nouns”) (1986); K. Tutak, “‘Dedykacja’ i jej językowe ekwiwalenty w drukach polskich XVI i XVII wieku” (“‘Dedication’ and its linguistic equivalents in 16th- and 17th-century Polish prints”) (2014); I. Szczepankowska, “Odmiana urzędowa polszczyzny w dobie staro- i średniopolskiej” (“The official variant of Polish in the Old and Middle Polish period”) (2015); E. Woźniak, “Ciągłość i zmiana – język urzędowy w dobie nowopolskiej” (“Continuity and change – the official language in the Modern Polish period”) (2015).

The journal has also contained a somehow separate sub-section made up of publications dedicated to the language of writers, ages, trends, literary formations, and relics, which are important contributions to the history of the Polish language. Poradnik Językowy has discussed i.a. the language of Old Polish Psałterze (Psalters), Biblia królowej Zofii (The Bible of Queen Sophia), Rozmyślania dominikańskie (Dominican Reflections), works by B. Opec, J. Kochanowski, Ł. Górnicki, M. Bielski, S. Klonowic, P. Skarga, M. Sęp-Szarzyński, W. Potocki, W.S. Chrościński, John III Sobieski, J.Ch. Pasek, poetry of the time of the Bar Confederation, written by I. Krasicki, A. Naruszewicz, S. Trembecki, F.D. Kniaźnin, J. Wybicki, H. Rzewuski, A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, C. Norwid, R.W. Berwiński, J.I. Kraszewski, H. Sienkiewicz, A. Sygietyński, B. Prus, E. Orzeszkowa, A. Dygasiński, W. Sieroszewski, W. Orkan, W.  Reymont, S. Żeromski, K. Przerwa-Tetmajer, A. Nowaczyński, poetry of the interwar period, written by B. Schulz, M. Samozwaniec, W. Gombrowicz, J. Andrzejewski, J. Tuwim, J. Parandowski, J. Iwaszkiewicz, M. Dąbrowska, M. Kuncewiczowa, M. Wańkowicz, T. Różewicz, Cz. Miłosz, T. Nowak, E. Redliński, S. Mrożek, T. Konwicki. This extensive collection of papers covers all stages in the development of written Polish.

The third most important (in terms of the scope of the published texts) thematic area comprised topics related to the teaching methodology, which resulted from R. Zawiliński’s teaching inclination and his attempts at covering the education system in the Second Polish Republic with a kind of patronage by Poradnik Językowy. This was reflected i.a. in a separate column entitled “Polish in schools” (“Język polski w szkole”), published in the period 1948–2008. The papers presented there concerned i.a. fundamental teaching techniques, e.g. R. Zawiliński, “Dobre czytanie, dobre wygłaszanie” (“Good reading, good speaking”) (1927), “Jak ułatwić uczniom w szkole pokonanie trudności ortograficznych?” (“How can pupils be helped to overcome orthographic problems?”) (1927), language and spelling errors made by pupils, e.g. Z. Saloni, “Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu” (“Errors made by pupils when formulating longer fragments of text”) (1968); B. Żochowska, “Podłoże gwarowe błędów językowych uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Iławie” (“Dialect-based language errors made by students of the Basic Vocational School in Iława") (1968), methodological solutions, e.g. P. Bąk, “Elementarz jako wstęp do nauki o języku” (“The primer as an introduction to the study of language”) (1982); E. Breza, “Jak nauczyciel może kształtować poprawny język ucznia (w zakresie fonetyki)” (“How the teacher can help the student develop proper language use (in terms of phonetics)”) (1975), curricula and teaching methods at different levels of education, e.g. A. Mikołajczuk, E. Sękowska, “Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum...” (“An analysis and evaluation of selected curricula of Polish taught in lower-secondary schools...”) (2000); M. Nagajowa, “Nowoczesność w nauczaniu gramatyki języka polskiego” (“Modern approaches to teaching Polish grammar”) (1975); J. Porayski-Pomsta, “Uwagi o systemie terminologicznym stosowanym w kształceniu językowym w szkole podstawowej” (“Comments on the terminological system applied in language teaching in primary schools”) (1990), the history of teaching and teaching methods, e.g. B. Kulka, “Nauka o języku polskim w szkole średniej w latach 1830–1872” (“The study of Polish in secondary schools in the period 1830–1972”) (1984); J. Podracki, “Poglądy na cele i metody nauczania gramatyki języka ojczystego w polskich gramatykach XIX-wiecznych” (“Views on the objectives and methods of teaching grammar of the mother tongue in Polish 19th-century grammar books”) (1973), problems of the latest education policy, e.g. B.K. Jędryka, “Status języka polskiego jako drugiego oraz obcego w polskiej szkole” (“The status of Polish as the second and foreign language in Polish schools”) (2014); A. Rabiej, “Nowa krajowa polityka edukacyjna wobec Polonii” (“A new national education policy with respect to Polish communities abroad”) (2015). Nowadays, Poradnik Językowy discusses all major textbooks and studies, from the 15th/16th centuries on, in a special column – “Polish grammar” (“Gramatyki języka polskiego”). The outlined panorama of phenomena, processes and methods covers all levels of Polish language teaching (from the primary school to the university) and hence it can be stated that Poradnik Językowy has implemented – over nearly 80 years – the policy devised by W. Doroszewski in 1934.